Recept julgodis: knäck i micro

Andra delen av julgodiset var knäck. Det känns lite som ett måste med knäck till julen, iaf nu när jag gift mig med en svensk man :-)
 
Av praktiska skäl (läs: det är mycket enklare) gör jag knäck i micron. Bara att röra ihpr allt, ställa in det några minuter, röra lite, värma mer och fortsätta så tills man tycker det är klart.
 
Recept:
1msk smör
1dl socker
1dl sirap
1dl grädde
25g hackade mandlar
 
Blanda smör, socker, sirap och grädde i en hög (ca 2l) glasform. Värm i micro 3-4min på 750W. Rör runt, värm i 3-4 minuter till. Testa med kulprov om det är färdigt, om inte, värm 1-2minuter till och gör kulprov på nytt tills koncistensen är bra.
Blanda i de hackade mandlarna och fördela snabbt i knäckformar.
 
Kulprov: Droppa en droppe av knäcksmeten i ett glas kallt vatten. Prova ta upp droppen och forma till en kula. Om smeten är rinnig är den inte färdig ännu. Om smeten lätt går att forma till en kula utan att smeta ut på fingrarna, är den klar.
 

Kommentarer
Postat av: Sessan1

Det lät ju enkelt och gått.

Hoppas ni har haft en bra jul och nyår?

Kram Sandra

Svar: jepp. Lättaste sättet jag gjort knäck på :-)
Vi hade det fint. Nu är det tillbaka i vardagen igen.
Hoppas ni också haft det bra.
Ann-Marie

2013-01-05 @ 13:37:46
URL: http://sessan1.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0