Mönster: tvättlapp a la mormor


Grundmönster för tvättlapp/handduk:

Virknål: 3mm.
Garn: bomullsgarn 4/8.

Varv 1: Gör en lm-kedja. Antal efter hur stor lapp man vill göra, men antalet skall vara på formeln 3x + 4 (alltså multipler av 3 + 4 extra maskor). Vänd.
Varv 2: 1stp i 4e maskan från nålen, 1lm, 1fm i samma maska. *1 stp i 3e maskan från nålen, 1lm, 1fm i samma maska*. Upprepa *...* varvet ut. Vänd.
Varv 3: 3lm, *1stp runt nästa lm-båge, 1lm, 1stp om samma lm-båge*. Upprepa *...* varvet ut. Avsluta med 1stp runt sista stp/kedja av 3lm från förra varvet. Vänd.
Varv 4 och framåt virkas som varv 3. Virka till önskad storlek.

Jag har avslutningsvis virkat ett varv med fm runt hela arbetet och gjort en krok genom att virka en lång lm-kedja och fäst på slutet. 

En annan variant av mönstret hittar ni på nal-o-trad.blogspot.com. Jag fick inte detta mönster att bli riktigt bra, därför gjorde jag lite småändringar ffa på de första varven. Om ni inte får min variant att stämma, kan ni ju kika in här och se om det stämmer bättre för er :-)

Lm = luftmaska
Fm = fastmaska
Stp = stolpe
Beroende på hur bred och lång man väljer att göra den, kan ju användningsområdet variera (tvättlapp, handduk etc).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0