Mönster Stickade flugor

För ett tag sedan skrev jag om stickade flugor. Sådana som man har runt halsen när man är fin, inte insekter. Garnet jag har använt är Järbos Fuga eller Järbos Big Verona. 
Jag har använt stickor 4 mm och lagt upp 44 maskor. Arbetet blir då drygt 22 cm långt vilket är ganska lagom för en dubbelvikt fluga. Denna biten stickas 7 cm lång (bredden på flugan) i valfritt mönster och sys sedan ihop i kortsidan. Sömmen blir mitt bak på flugan. Knyt en bit av garnet runt den dubbelvikta flugan så att den dras ihop på mitten. Bandet om frugan är en i-cord på 4 maskor. I-corden stickas så lång att den knappt når runt flugan där snöret är knutet runt. I-corden knyts fast runt flugan i snöret från uppläggningen och snöret från avmaskningen och ändarna klipps av korta.
Bandet runt halsen är stickad fram och tillbaka till önskad längd. Det har flera knapphål i ena änden, för att kunna anpassas efter halsens omkrets, och en knapp i andra änden för fäste.

Denna flugan är stickad i mosstickning. Järbos fuga.


Den här flugan är dubbel. Den bakre delen är i Järbos Big Verona och dubbel mosstickning och den främre delen är slätstickad av VHS-band.

Denna är stickad i två färger av Järbo Big Verona.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0