Mal igen...

Så var det dags igen. Vi har hittat mal här hemma. Som ni kanske minns, så hittade vi mal förra sommaren. Fyra dygn sanerande vi här hemma! ALLA textiler tvättades i 60 grader, lades i frysen eller värmebehandlades i ugnen.
Vi hittade dock aldrig något riktigt malbo. Och det har plågat mig! Någon stans borde boet ju vara! Så helt förvånande är det inte att malen är här "igen".
Nu hoppas jag på att jag har hittat boet! I bottnen på en pilekorg som jag har haft garn i.
Jag har nämligen hittat mal igen, men ännu bara på ett ställe.
Garnet hivade jag i frysen direkt.
Korgen fick inte plats i frysen, så den genererade en ny erfarenhet: klarar en pilekorg 60 grader i ugnen? Det verkar som att den faktiskt gör det! Det började inte ens brinna :-)


Dessa spår har malarna lämnat efter sig i korgen. Ikväll tror jag att jag inleder operation spola korg och baka korg igen därefter. De makar som hann gömma sig i korgen, ligger nu rostade i ugnen. Moahahahaha!

Frysen är åter full med garn.
Om någon undrar, så är det såhär ett malangripet garnnystan ser ut:

Blä!

För att muntra upp mig själv lite idag, har jag bryggt Smart-te. Det kan ju inte föra saken sämre, tycker jag.

Efter denna omgången hoppas jag att malen är borta för gott!


Kommentarer
Postat av: Søs

Malmög i Malmö.

2014-05-13 @ 09:56:51
URL: http://nal-o-trad.blogspot.se/
Postat av: Synnöve

Har också kämpat mot mal. Hade precis som du mal botten på stickkorgen. Diskborste, såpa och hett vatten varpå korgen fick bada bastu med oss. Förvarar nuförtiden allt mitt garn i förvaringspåsar som man suger ut luften ur. Tror vi också blivit av med malen men håller alltid ögonen öppna för allt som flyger.

Svar: Ja, det är ett otyg. Man utvecklar liksom ticks när något verkar röra sig i luften :-)
Ann-Marie

2014-05-22 @ 02:24:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0