Mönster: sjalen Agnes

Jag skall försöka förklara hur jag stickat sjalen Agnes. Om ni hittar några felaktigheter, eller något är oklart, blir jag mycket glad om ni hör av er till mig, så skall jag göra vad jag kan för att förtydliga eller rätta fel.




Grunden är en trekantsjal, där man ökar på alla aviga varv på 4 ställen: efter första maskan, innan mittenmaskan, efter mittenmaskan och innan sista maskan. Det är alltså viktigt att hålla reda på mittenmaskan. Jag brukar sätta en stickmarkör på var sida om den.
Sjalen stickas i ränder i 2 färger. Med den ena färgen stickas slätstickande ränder, med den andra färgen stickas ränder i ribbstickning.
Ränderna är 12 varv breda och varje ny rand startar alltid på ett rätstickat varv.


Mönster: Agnes

Stickor 4mm.
Garnåtgång: knappt 100g av vardera färg. 
Jag har använt stoff och stils Wool blend, som är 210m/50g.

Första randen stickas med den färgen du vill ha i de slätstickande partierna (färg 1, rosa/lila i min sjal).

Lägg upp 5m. 
Markera mittenmaskan.
Varv 1: Sticka ett varv rm.
Varv 2: Från och med nu kommer det att ökas på alla aviga varv. Det ökas med ett omslag enligt följande på alla aviga varv: ett omslag efter första maskan, ett omslag innan mittenmaskan, ett omslag efter mittenmaskan och ett omslag innan sista maskan.
Första aviga varvet blir då: 1 am, 1 omslag, 1 am, 1omslag, 1 am, 1 omslag, 1 am, 1 omslag, 1am.
Varv 3: Nästa varv stickas rm över alla maskor, MEN alla omslagen stickas vridet räta (räta i bakre maskbågen) för att förhindra att det blir L i mönstret.
Varv 4: sticka am över alla maskor, med ökning enligt tidigare.
Varv 5: sticka rm över alla m, men omslagen stickas vridet räta enligt tidigare.
Fortsätt enligt detta mönster tills du har stickat 12 varv slätstickning i färg 1.

Nästa rand skall vara i ribbstickning och stickas 2 rm, 2 am. MEN första varvet på alla ribbstickade ränder är alltid ett varv rm, för att övergången skall bli så snygg som möjligt.

Varv 13: första varvet med färg 2. Sticka rm över alla m, men omslagen stickas vridet räta, som tidigare.
Varv 14: detta varvet hade varit ett avigt varv om det varit slätstickat. Därför skall det ökas med 4 omslag på detta varvet, precis som tidigare. 
Börja ribbstickning med 2 rm, 2 am över hela varvet, men gör omslag som på de aviga varven tidigare. Tänk på att sticka ribben spegelvänd efter mittenmaskan, för att få ett symmetriskt mönster.
Varv 15: fortsätt ribben med rm över rm och am över am. Omslagen stickas fortfarande vridet räta. 
De "nya" maskorna i kanten och i mitten, stickar jag räta från rätsidan och aviga från avigsidan, tills det är dags att skapa "nya ribbränder" i mitten eller i sidorna. Det är dags att skapa nya ränder när det passar in i mönstret och ett omslag har stickats vridet räta en gång.
Fortsätt som varv 14 och 15 till det är stickat 12 varv i färg 2, vilket innebär ett rätstickat och 11 ribbstickade varv.

Byt till färg 1, sticka 12 slätstickande varv, med ökningar på de aviga varven som tidigare.

Byt till färg till färg 2. Sticka ett varv räta (från rätsidan) och 11 varv ribb, 2 rm, 2 am, som tidigare. 

Sjalen fortsätter med ömsom 12 varv slätstickning i färg 1 och ömsom 12 varv ribb (enligt ovan beskrivning) i färg 2 till önskad storlek.
Jag har stickat 12 ränder (6 i färg 1 och 6 i färg 2) på min sjal, innan kanten.

Kant:
Sticka 4 varv slätstickning i färg 1, sedan 2 varv slätstickning i färg 2, 4 varv slätstickning i färg 1, 2 varv slätstickning i färg 2 och 4 varv slätstickning i färg 1. 
Sticka 1 varv rm i färg 2 (från rätsidan) och sedan 5 varv ribbstickning ( 2 rm, 2 am) så som ribben beskrivits tidigare. 
Maska av med rm över rm och am över am.


m = maskor
rm = rätmaska
am = avigmaska




Kommentarer
Postat av: Lisbeth Karlsson

tack för att du bjuder på mönstret ,så snällt av dej// Lisbeth

Svar: Det är så lite så. Hoppas du kan få glädje av det
Ann-Marie

2013-09-09 @ 15:56:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0