Tovad grytlapp

En kollega kom en dag och undrade om hon fick önska sig en sak av mig. Hon önskade sig att köpa ett par virkade grytlappar om jag kunde göra det. Bara för att de är så mycket tjockare och bättre än allt som går att köpa annars.
Nja, sa jag, beställningar och att göra saker på/till en viss tid är ju inte min starka sida...
Nej, men det gjorde inget om grytlapparna var klara om 5 år - hon skulle bli lika glad då!
Jag funderade lite och bestämde mig för att experimentera lite med maskintovning istället (det garnet hade jag hemma och jag hade inget bra garn att virka grytlappar av hemma...).


Grytlapparna är stickad på stickor 6mm i garn av soya/ullblandning.
Lägg upp 40m och sticka rätstickning fram och tillbaka tills arbetet mäter 22cm.
Första varvet på grytlappen stickas alla maskor. På alla andra varv lyfts första m på varvet.
Sticka 4 st lika dana (eventuellt i olika färger) fyrkantiga lappar och virka ihop dem 2 och 2. Min kant är virkad i halvstolpar och har 4 hstp i varje hörn. 
Hanken är en luftmaskkedja med ett varv fastmaskor omkring.
Tovade genom tvätt i 40 grader i maskin.



Innan och efter tovning

Andra sidan i annan färgskala

En lärdom av detta projekt är att livet är fullt av överraskningar. Trots att jag provstickat och -tovat detta garn tidigare, blev det inte som jag trodde. Garnet tovade mer denna gången och blev följaktligen mindre och mer kompakt. Tur att jag hade tänkt mig stora grytlappar. Nu blev de typ normalstora :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0