Vaniljorchide

Jag har införskaffat en vaniljorchide. Nu gäller det att vårda den, så den håller sig i liv.
 
Syrran har pratat om att hon skulle vilja ha en sådan, så nu när hon och hennes man firar kopparbröllop (12,5års bröllopsdag, en festanledning i Danmark) har jag varit ute och letat. I de större blomsteraffärerna (läs kedjorna) fick jag svaret att det skulle bli mycket svårt att hittades sådan. De är mycket sällsynta och svåra att få tag på. Lätt modstulen gick jag hemåt.
På vägen gick vi förbi Blomsterpaletten i Malmö, fast vi inte trodde att de skulle ha öppet. Men öppet var det och nog hade de vaniljorchideer med! Har ni inte varit där, kan jag verkligen rekommendera er att besöka Blomsterpaletten! Kunnigare och trevligare personal får man leta efter! Och deras utbud går inte av för hackor. De har typ allt! Mitt inne i Malmö. Enorma växthus. Och mycket av det de säljer odlar de själv. Ett kanonställe! Jag har lyxen att bo på gångavstånd.
I alla fall blev jag även positivt överraskad över deras pris på blomman (trodde ju nästan jag skulle få ta banklån för en såååå ovanlig blomma, som var sååå svår att få tag på) så jag köpte en till mig själv med :-)
Nu skall det kanske snart dofta vanilj hemma hos oss.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0