Mönster: dubbelstickad hundtröja

Denna tröjan passar en liten hund. Min hund, som den är stickad till är en 4kg AHT.

Jag har stickat tröjan i Nettos Soyagarn med stickor 4mm. 

Det går åt ca 2 nystan (ett av varje färg).

Polokragen, benen och kanten baktill är stickade i enkelt garn och ribbstickning. 

Resten av stöjan är stickad i dubbelstickning.

Polokragen: Lägg upp 60m i enkelt garn och sticka ribbstickning (2rm, 2am), runt. 

Fortsätt tills arbetet mäter 11 cm. 

Kroppen: Nu börjar kroppen och dubbelstickningen. Första varvet har jag stickat rm hela varvet och laggt in en tråd till, alltså ett varv rm med dubbelt garn/2 nystan. 

Fortsatta mätningar kommer att vara från denna punkt, alltså där polokragen slutar och där dubbelstickningen börjar. 

När varvet är färdigt ordnas maskorna så att de ligger var annan i varje färg. Den ena färgen kommer att utgöra baksidan och den andra utgör framsidan. Fortsätt nu med dubbelstickning runt. Nu kan man också börja på ett mönster i dubbelstickningen om man önskar det.

För själva dubbelstickningstekniken och mönsterstickning i dubbelstickning, hänvisar jag till extern källa, ex YouTube.com.

När arbetet mäter 2cm från kroppensbörjan/halskanten ökas det 10m jämnt fördelat på varvet. Fortsätt sticka runt.

När arbetet mäter 3,5 cm från halskanten avmaskas det för benen. 

Sätt 13m på en tråd (eller egen rundsticka) och låt dessa vila. Detta kommer att vara mitt under magen/mellan frambenen sedan.

Avmaska 2m, sticka tills det återstår 2m på varvet och avmaska dessa 2m. 

Sticka fram och tillbaka över ryggen (54m) i 7 cm (mäter 10,5 cm från halskanten). Klipp av trådarna och sticka fram och tillbaka under magen (13m) i 7cm (mäter 10,5 cm från halskanten). 

Sätt tillbaka alla maskor på samma sticka och börja sticka runt igen. På första varvet läggs 2m upp vid varje ben samtidigt som det stickas runt. 

Sticka runt tills arbetet mäter 14cm från halskragen. 

Minska 4m jämnt fördelat på nästa varv. 

När arbetet mäter 21cm från halskragen, påbörjas avmaskningen för bakkanten. Börja avmaska 13m mitt under magen. 

Arbetet stickas nu fram och tillbaka samtidigt som det i varje sida avmaskas på vart annat var enligt följande: Avmaska 3m 1 gång, sedan avmaskas 2m 2 ggr, sedan avmaskas 1m 2 ggr och till slut 3m 1 gång.

Nu plockas maskor upp runt hela bakre kanten och det stickas en kant i ribbstickning (2rm, 2am. Om antalet maskor inte är jämnt delbart med 4, görs en enstaka ribb bredare,3m, eller smalare, 1m) med enkelt garn. Kanten stickas runt och skall mäta 2,5cm. Avmaska löst.

Ben: Nu plockas det upp ca 36m vid varje ben. Det stickas ribbstickning (2rm, 2am) runt tills vardera ben mäster 2cm. Avmaska löst.

Fäst alla trådarna och klipp rent.

Jag har valt att inte sticka med kantmaska när jag maskat av för benen och mudden baktill. Praktiskt innebär detta att man måste hålla lite koll på vilka maskor från vardera sida av arbetet som hör ihop någorlunda när man plockar upp till muddarna. Alternativt stickas sista maskan innan vändningen vid ben och bakre kanten i dubbelt garn som en gemensam maska i dubbelstickningen.


Kommentarer
Postat av: Helene - Helenes underbara jul

Haha vilken fin tröja, riktigt snyggt!

Svar: Tack!
Ann-Marie

2014-10-27 @ 15:47:56
URL: http://helenesjul.blogspot.com/
Postat av: Monica Hansen

smart med soyagarn, ska tipsa min väninna som har en nakenfis och inte tål vanlig fårull.. fin tröja!

Svar: Tack så mycket. Jag har alltid en tröja i strechjersey under min hunds stickade tröjor. Kanske hjälper hennes med
Ann-Marie

2015-04-14 @ 09:06:24
URL: http://benzosblogg.blogspot.se/
Postat av: Gunilla Hüllert

Fin tröja!
Tack för mönsterbeskrivningen !!!!..... den verkar dock vara kapad i högerkanten så viktig information inte syns.
Finns det något sätt som jag kan se mönstret helt?
Tack för hjälpen!

Svar: Jag skall se om jag kan lösa det. Jag har ingen anin om varför bloggen har kapat min text.. mönstret ligger också på ravelry (gratis såklart). Jag heter annmarie2 där och därifrån skall du kunna ladda ner mönstret som en pdf-fil
Ann-Marie

2017-10-08 @ 10:46:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0