Nightfly lampan

Jag är totalt såld för Nightfly-lampan, men har inte riktigt råd med originalet. Därför gav jag mig på att göra en egen i somras. Ideén till att göra lampan själv, fick jag ifrån en av mina favoritbloggar, inspirationsdesign.blogg.se

Det var inte särskilt svårt, men krävde en rejäl dos av tålamod och var ganska pilligt. Eftersom mitt kök är inrett i svart, vitt och grönt, hittade jag ett jättefint grönt, stelt rullgardinstyg på Stoff och Stil, som jag har använt mig av.





Lampan har jag gjort av:

  • Stommen från en billig lampskärm i passande storlek från IKEA. Jag använde bara den övre ringen med glödlampsfästet.
  • Gödlampssockel med sladd från IKEA, färdig att skruva i stommen från lampskärmen :)
  • Fiskelina
  • Ett styvt och lite tjockare tyg
  • Möbeltassar från IKEA
  • Och en limpistol för att få allt att sitta fast där jag ville ha det.

Jag gjorde en mall till blommorna på styvt kartong, så jag kunde använda samma mall till alla blommorna i hela lampan. Jag valde att göra mallen i två storlekar, då jag tycker att det blir fint att variera med både stora och små blommor.
När alla blommor var utklippta, knöt jag fast bitar av fiskelinan i lampskärmen, och satte sedan på blommorna där jag tyckte, genom att klistra en möbeltass på andra sidan fiskelinan.
Eftersom mina blommor är gröna och möbeltassarna var vita, klippte jag ut små cirklar, lika stora som möbeltassarna, och klistrade på dem med limpistolen, så att det inte ska synas så mycket.

Jag är väldigt nöjd med mitt budget-alternativ av nightfly lampan. Och så har  jag fått en som är precis lagom storlek till mitt kök :-D

Trackback
RSS 2.0