Mönster: Freja-vantar

Nu är mönstret till mina senaste vantar färdiga. Jag tycker att namnet Freja passar dem.
Jag gillar verkligen mönsterstickning med ett garn som skiftar i färgen.
Jag har stickat i Stoff och Stils Wool Blend. Ett svart nystan och ett flerfärgat.
Stickor nr 3mm.
 
Framsidan
Baksidan
 
 
Mönster:
 
Stickor nr 3mm.
Garn: Wool blend från Stoff och stil. Ett nystan (50g) svart och ett nystan flerfärgat.
 
Vante:
Sticka fram- och baksida på vanten enligt mönsterdiagrammen.
Vid intagen i slutet av vanten, stickas 2 manskor tillsammans i den färg första respektive sista rutan innan intaget visar. När 12 maskor återstår, klipps tråden av, dras igenom resterande maskor och fästs.
 
Tumme:
Sätt över maskorna på sticka där tråden stickats in för tummen och dra ut tråden. Ta upp en extra maska i varje sida. Sticka enligt diagrammet för tummen. När mönstret tar slut, stickas alla maskor, utom den sista i varje mönterdel (den färgade raden i varje kant) ihop två och två, var annan mask svart, var annan maska färg. Den sista maskar i varje mönsterdel, stickas rm i färg. Detta görs totalt 2 varv. Klipp av trådarna, drag igenom maskorna och fäst trådarna.
 
 
MÖNSTERDIAGRAM
Framsida höger och vänster vante:
Baksida höger vante:
 
Baksida vänster vante:
 
Tumme höger vante:
Tumme vänter vante:
Teckenförklaring:
 
 

Kommentarer
Postat av: kristina olsson

Helt underbara vantar, jättevackra, ser sköna ut också, önskar att jag kunde sticka så vackert.

Svar: Tack. Det är inte så svårt som det ser ut. Jag har själv dragit mig för mönsterstickning i flera år, för att jag trodde det var för svårt för mig. Gick ju bra upptäckte jag nu :-)
Ann-Marie

2013-03-19 @ 07:57:11
Postat av: Sös

Väry najs!
Skall du inte lägga ut dem på Ravelry nu när du redan har gjort mönstret?

Svar: Bra idé. Undrar om jag inte har ett konto där sedan gammalt tom?.
Ann-Marie

2013-03-19 @ 13:29:25
URL: http://nal-o-trad.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0