Tips om citrusväxter

Idag har jag varit en vända på mitt favoritväxthus, Trädgårdspaletten i Malmö.
När jag strosade runt och titade på allt fint, passade jag på att rådfråga om mitt limeträd, som för tiden ser ganska ledset ut (läs: har inga blad kvar).
Jag fick en hel lektion i citrusväxter, så jag tänkte att det är bäst att skriva ner allt, innan jag hinner glömma bort det igen.
 
De flesta citrusväxter växer i Medelhavsområdet och klara således temperatur ner till 4-5 grader, dock inte frost.
Lime är en tropisk växt och klara därför inte lika låga temperaturer. Ner till 14-15 grader är OK. Citrusväxter skall med andra ord in på vintern, om inte växthus eller balkong är uppvärmt och håller ovan nämnda temperaturer.
 
Jorden är viktig. Alla citrusträd vill ha sur jord. Särskild citrusjord är att föredra, men rhododendrojord kan fungera. Vanlig blomjord har tillsatt kalk, som ju är en bra buffert, vilket ger alldeles för högt pH på jorden. Citrusväxter är kalkskyende.
 
Limen är känsligare än ex citron, eftersom den är en tropisk växt. Ha den inne på vintern i ett rum som är tempererat, men inte allt för varmt. Se till att den står så ljust som möjligt, men den bör få extra ljus i form av en egen lampa. OBS ingen värmelampa. De få timmar ljus vi har på vintern, räcker inte till för att limeträdet skall må bra. Så ljusterapi för limen på vintern! (Det är kanske hos den jag skall placera min egen rumpa några timmar om dagen när det är som mörkast? Terapi med ljus och växt låter ju inte så dumt för mig....)
 
I februari - mars, när knopparna/skotten börjat svälla, klipps alla torra grenar bort. Mer än så behöver inte trädet att beskäras. I denna vevan skall jag även plantera om båda träden i citrusjord.
 
Vid omplantering (gäller egentligen alla växter) skall den nya krukan endast vara lite större än den gamla. Det är mycket bättre att plantera om 2 gånger årligen, än att ta en för stor kruka direkt.
Om man planterar om i en för stor kruka, växer rötterna inte alls. Näringen kommer inte till växten, upptaget blir inte lika bra etc. Så små steg i krukstorlek vid omplantering.
Tänk också på att sätta den gamla krukan med växt helt under vatten ca 10 minuter (tills det helt har slutat att bubbla) innan varje omplantering. Den gamla jorden skall vara helt uppblött innan omplanterng, annars kommer allt vatten att samlas i den nya, mer porösa, jorden och stackars växten får törsta.
 
Fram till februari skall jag bara hålla liv i träden och ge dem extra ljus, sedan skall jag plocka fram detta inlägg och pyssla om dem extra :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0