Rationaliserat brödbak

Jag har de senaste månaderna försökt rationalisera och förenkla brödbaket så gott jag kan hemma. Jag älskar nybakat bröd och hembakat ÄR mycket bättre än köpt i mina ögon. Men med en baby finns det inte tid och ork till bak som tar flera timmar och behöver åtgärder vid specifika tidpunkter.
Först blev kalljäsning en sann vän i detta hem. Nu jäser jag bara degen en gång och det blir hur bra som helst.

Till ett bröd använder jag 
1/4 paket (12,5g) jäst
1/4 dl olja
2,5 dl ljummet vatten
1 krm salt
Lite linfrön och ev andra godsaker
Rågmjöl och vetemjöl (proportionerna varierar med humöret) tills degen precis släpper från bunken, men fortfarande är ganska kladdig. Den skall precis gå att forma till ett bröd.
Degen ner i brödform och in i kylen ca ett halvt dygn (oftast över natten så jag kan äta nybakt bröd till frukost).
Bakad sedan i 200 grader, varmluft ca 20 minuter.

En favorit just nu är att ha i 4-5 torkade fikon skurna i småbitar och en liten näve valnötskärnor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0