Vårens pilehelg

Nu har det flätats lite pil igen. Det var på tiden kan jag lova!
Denna gången blev det till två små ovala korgar. Lagom storlek till en liten flicka. :-)



Korgarna har samma flätning hela vägen, den enda skillnaden är att den ena har dubbel variant (två pil tillsammans) av flätningen och den andra enkel. En liten variation som ger en stor skillnad i slutresultatet.

Som jämförelse har jag en mer normalstor, men åt "liten korg"-hållet, korg i samma modell. Den normalstora korgen är väll lagom att ha ett mindre stickprojekt i ca.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Hejsan! Mitt namn är Frida och jag jobbar som personlig assistent. Jag och min brukare flätar ibland korgar tillsammans, av något vi tror är pil, men vi kan bara göra dem runda. Har du tips eller mönster på hur man gör dem antingen fyrkantiga eller ovala? Dina korgar är väldigt fina! Tack på förhand.

Svar: Jag tackar ödmjukast!
Några beskrivningar har jag tyvärr inte. Det jag kan och har gjort, har jag lärt mig på diverse kurser hos korgmakare Steen Madsen. Jag kan varmt rekommendera en av hans kurser (bl.a. via hemslöjden). Annars skulle jag rekommendera er att försöka hitta några bra böcker i ämnet. Bilder till stöd i en text är fullständigt nödvändigt för att man skall kunna förstå och hålla tungan rätt i mun ;-)
Bibliotekets utbud överraskar ibland, så börja kolla där!
Ett alternativ är annars att börja med en rund botten och tvinga ut stagen i två "sidor" så att formen ganska snabbt blir oval.
Jag har själv ännu aldrig testat fyrkantigt..
En katalansk botten (typen heter så) kan vara lättare att börja med en den traditionella ovala bottnen. Hoppas det var till någon hjälp!
Ann-Marie

2016-12-28 @ 10:44:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0