Kvittenmarmelad

Jag har provat att göra kvittenmarmelad. Detta var helt nytt för mig, så jag googlade några recept och experimenterade utifrån detta. Fyra olika varianter testades. Från vänster till höger: 1) kvitten; 2) kvitten och äpple; 3) kvitten och whiskey (Tullamore Dew); 4) kvitten, äpple och whiskey.
Favoriten är kvitten och whiskey följt av kvitten och äpple.

De olika recepten följer nedan.

1) kvitten:
200g kvitten
0,5 dl vatten
1/2 citron (liten)
1 dl socker (ger en syrlig smak) eller 3 dl socker för en söt smak

2) kvitten och äpple
200g kvitten
300g äpplen
1 dl vatten
1/2 citron (liten)
3 dl socker

3) kvitten och whiskey
200g kvitten
0,5 dl vatten
1/2 citron (liten)
3 dl socker
2 msk whiskey (häll i på slutet och låt endast koka en minut så alkoholen försvinner)

4) kvitten, äpple och whiskey
200g kvitten
300g äpplen
1 dl vatten
1/2 citron (liten)
4 dl socker
4 msk whiskey (häll i på slutet och låt endast koka en minut så alkoholen försvinner)

Kvitten och äpplen delas, ev stjälkar skärs bort och kärnor som lätt kan tas bort avlägsnas. Marmeladen kokas tills kvitten och äpplen är mjuka och utkokta. Marmeladen silas sedan genom vanlig kökssil/metallsil.

Jag använde Tullamore Dew whiskey, men annat fabrikat fungerar säkert också beroende på personliga preferenser.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0