Kalljäsning/långtidsjäsning

Ibland är det svårt att hinna baka bröd själv. speciellt om det finns småbarn som kräver ens tid och uppmärksamhet. Då kan kalljäsning vara lösningen. För oftast är det inte att röra ihop degen eller bakningen i ugnen som är det stora problemet i tidsekvationen. Problemet är att flera moment skall göras efter varandra med mer eller mindre fastlagda intervaller. 
Senast testade jag att kalljäsa foccacia och det funkade hur bra som helst.
Vad jag gör är att jag halverar mängden jäst och sedan kör jag första jäsningen i kylen under ca 12 timmar, alltså över natten eller över dagen. 
Sen är det bara att baka ut brödet och jäsa det andra gången (om det skall jäsa 2 gånger) och in i ugnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0