Spinnkurs

Förra veckan var jag på spinnkurs med mor och syster på Den gamla skolan, vilket såklart var mycket trevligt.
Under tre dagar fick jag lära mig grunderna i att karda och sedan spinna ett eget garn.
Väldigt kul och avslappnande sysselsättning. Precis som när man stickar och virkar, så går det inte att stresspinna ett garn. Då blir det bara sk*t av det!

Jag hann med att prova en del olika fibrer och känna på hur olika de är och hur olika svårt det är att spinna av dem.

Det var också väldigt kul att se skillnaden från garn till garn som spanns... ;-)

Första dagen spann jag i ull från blandfår (Finull + Texel).
Till vänster det allra första garnet (jag ryser, men det kan ni få skratta hjärtligt åt) och till höger andra garnet. Nog syns det skillnad.

Andra dagen provade jag på lite annan fårull.
Till vänster gottlandsfår. I mitten Finull, tretrådigt garn (alla övriga garn är tvåtrådiga). Till höger sannolikt merinoull där den ljusare av trådarna nog är uppblandad med lite silke.
Självklart finns det en hel del kvar att önska av garnerna, men nog tycker jag att man kan se framstegen från dag 1!

Tredje dagen testade jag lite andra fiber.

Till vänster garn från lapphund där jag spann ena tråden i garnet och mamma spann den andra. Ett litet experiment med andra ord.
I mitten baby kamel.
Till höger en tråd merinoull (den flerfärgade tråden) och en tråd nylon (vita, glansiga tråden).

En del av garnerna vi alla 3 spann, på tork efter tvätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0