Mönster sjalen Nellie

Mönster på sjalen Nellie

Stickor 4mm. 
Garnåtgång: ca 100g (2 nystan) av vardera färg. 
Jag har använt Drops delight (nr 12 regnbåge) och Drops baby merino (mörkgrått). 

Färg 1= grått i min sjal 
Färg 2= flerfärgat/självrandande garn i min sjal.

Sjalen stickas i ränder som är 4 varv breda. Jag har låtit den tråd som vilar följa med ute i ena kanten hela tiden. Varje gång jag kommer ut till kanten och har en tråd vilande (alltså de gånger jag inte byter färg i kanten) har jag snurrat de två trådarna runt varandra och på så sätt syns det knappt att en tråd följer med i kanten. 

Lägg upp 5m i färg 1. 
Varv 1: Markera mittenmaskan, och håll reda på mittenmaskan under hela arbetets gång. Jag sätter en stickmarkör på vardera sida om mittenmaskan. Sticka ett varv (=en pinne) med rm. 
Varv 2: Sticka 1am, 1 omslag, 1am, 1 omslag, 1am, 1 omslag, 1am. 
Varv 3: Sticka hela varvet räta. Alla omslagen från förra varvet stickas vridet räta (i bakre maskbågen) för att det inte skall bli hål arbetet. 
Varv 4: Sticka 1am, 1 omslag. Sticka am fram till mittenmaskan, sticka 1 omslag, 1 am (=mittenmaskan), 1 omslag. Sticka am fram till sista maskan. Sticka 1 omslag, 1 am. 
Varv 5: byt till färg 2. Hela varvet stickas räta, men omslagen från förra varvet stickas vridet räta, som tidigare. 
Varv 6: Sticka 1 am, 1 omslag, am fram till markeringen/mittenmaskan, 1 omslag, 1 am, 1 omslag, am fram till sista maskan, 1 omslag, 1 am. 
Varv 7: Härifrån stickas alla udda varv som varv 3, alltså räta och omslagen stickas vridet räta. Alla jämna varv stickas som varv 4, alltså avigt och med omslag efter första maskan, på var sida om mittenmaskan och innan sista maskan. 

Hela sjalen stickas i ränder om 4 varv av växelvis färg 1 och färg 2 tills den har önskad storlek. 

Min sjal har 19 ränder av vardera färg innan kanten. 

Kant: 
Stickas i färg 1. 
Det ökas på alla udda varv, som tidigare i hela kantens bredd. 
Sticka 4 var slätstickning, precis som tidagere ränder. 
Sedan stickas 4 varv mosstickning (1rm, 1 am och nästa varv stickas också så 1 rm, 1am, men med rm över am och am över rm). Omslagen stickas fortfarande vridet räta på de udda varven, men på nästföljande varv tas de med i mosstickningen som det passar in. Avmaska och fäst alla trådar. 
Blocka sjalen.


Variant av kanten: 
Stickas i färg 1. Det ökas på alla udda varv, som tidigare i hela kantens bredd. Sticka 4 var slätstickning, precis som tidagere ränder. 
Sticka sedan 8 varv ribbstickning, 2rm, 2 am. Omslagen stickas fortfarande vridet räta på de udda varven, men på nästföljande varv tas de med i ribbstickningen så snart det passar in. Avmaska från rätsidan och fäst alla trådar. 
Blocka sjalen.

rm = rätmaska 
am = avigmaska

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0