Mönsterprov

Jag börjar närma mig kanten på min randiga sjal i drops delight och drops baby merino och igårkväll blev jag plötsligt mycket osäker på hur jag vill sticka kanten.
Skall jag fortsätta med samma randning och bara avsluta rakt av? Skall jag ha en bredar grå rand i kanten? Skall den i så fall vara slätstickad eller skall jag gör någon form av mönster? Skall mönstret vara en ribbas kant? Ett avigt varv här och vart i det slätstickade? Eller skall jag göra randning på annat håll som jag tänkte från början? Och hur skall den randningen då se ut?
Ja, det blev helt plötsligt massor med frågor.
Och visst kan jag bara pröva mig fram, men att sitta och repa upp i en nästan färdig sjal är inte så kul.
Så jag har gjort en "provsjal" i miniformat. Det är fel garn och fel storlek stickor, men jag tror ändå att jag kan föreställa mig ungefär hur det skulle bli på sjalen nu.
Jag har prövat ränder på två olika sätt och avmaskning både i en och två färger.
I efterhand insåg jag att jag vill ha lite bättre känsla för vad det stora partiet med ränder kan föra för kanten. Istället för att sticka om allt (ja, så noggrant är det inte för mig) lade jag ut en rand med garn.
Jag skall suga lite till på de olika alternativen. Jag har några varv kvar innan jag är helt vid kanten.
Just nu lutar det åt alternativet på vänstra sidan och avmaskning i en färg.
Jag tycker de högra ränderna känns lite väl hysteriska.
Om någon har andra bra förslag, tar jag tacksamt emot dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0