Virka en mormorsruta

Efter alla mina uppdateringar om min mormorsrutefilt (och fler inlägg om den lär det bli) känner jag att det är dags för en beskrivning av hur man virkar en mormorsruta.
När jag skulle börja virka min filt upptäckte jag nämligen att det inte är helt lätt att hitta en beskrivning på hur detta går till. Det verkar mer eller mindre som att det skall man veta om man påstår sig virka alls.

Varv 1:















Andra varvet virkas på samma sätt antingen man byter färg på garnet eller ej. Jag har valt att byta färg på andra varvet, men inte på tredje.
Varv 2:











Nästa varv:


Kom ihåg:

  • I varje hörn virkas 3 lösmaskor mellan grupperna med stoplar.
  • På sidorna virkas 1 lösmaska mellan grupperna med stolpar.
  • I varje hörn skall 2 grupper med stolpar få plats.
  • I alla andra mellanrum skall en grupp med stoplar virkas.
  • Första gruppen på varje varv består av 3 lösmaskor och 2 stolpar.
  • Alla andra grupper på varven består av 3 stolpar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0