Hissgardiner

Jag har sytt hissgardiner till våran balkong. Vi bestämde oss för att ha gardinen i 3 delar, så vi kan ha nerrullat den biten vi vill och ändå få in ljuset på balkongen och i lägenheten.

Inspiration kommer från denna sidan.
Istället för att ha dubbelt tyg och sy kanaler mellan tygen, valde jag att sy på kanaler på baksidan. Detta syns så klart som breda linjer på gardinen när den är nerrullad, men gör samtidigt att mer ljus släpps igenom, så det inte blir lika mörkt.


I varje kanal har en plastpinne träts in. Jag har använt Stoff och stils pinnar för hissgardiner. De är gjorda i plast och kan lätt kapas till exakt den längd men vill ha.

Efter att pinnarna träts in i sina kanaler, inklusive nedre fållen, har jag fållat sidorna.



Sist fållade och sydde jag övre fållen.

På baksidan hag jag sytt fast plastringar vid varje kanal, som hissnöret skall löpa i. Snöret knyts fast i understa ringen, som sitter vid den understa kanalen, inte den undre fållen. Ringarna är från Stoff och stil. De har ringar för hissgardiner, men det är inte de jag har använt. Enda skillnaden jag kunde se var att "hissgarsinsringarna" är genomskinliga och dessa vita, och så är de genosmskinliga ca 3ggr dyrare än dessa :)



Vad som kan tilläggas är att alla avstånd mellan kanalerna och mellan översta kanalen och övre fållen är lika stora. Avståndet mellan undre fållen och understa kanalen är endast hälften så stor som övriga avstånd, för att denna biten skall hänga ner ungefär lika långt som de övriga vecken när gardinen hissas upp.



Färdiga gardinerna på plats.
Vi har använt IKEAs DIGNITET stålvajer för upphängningen och förstärk denna med krokar fästa i taken mellan varje gardin


Tyget är IKEAs KAJSASTINA. För att få till hela mönster på varje gardin har jag skarvat i fållen uppe och nere för att få till tillräckliga fållar på alla gardinerna.

Katterna var såklart hjälpsamma på sitt lilla vis, specielt när det kom till att trä igenom snöret :)



Kommentarer
Postat av: Sös

De blev så fina!

2011-05-06 @ 13:23:09
URL: http://nal-o-trad.blogspot.com/
Postat av: A!

Tack!

2011-06-23 @ 21:14:11
Postat av: Carina Stylander

Precis detta mönster letade jag efter. Tack så mycket.

Vad fin den blev. Gullig kissemiss också. Nu ska jag gå och sy en likadan i vitt tyg till köket. Kanske jag gör till sovrummet som får fungera som rullgardin.

2011-10-09 @ 10:26:25
Postat av: A!

Vad kul att höra! Alltid lika kul att kunna inspirera någon annan.

Hoppas gardinerna blir som du tänkt dig.

2011-10-11 @ 21:16:36
URL: http://pysslande.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Vad fin gardinen blev, ja satt och letade efter hur jag skulle hänga upp mina hissgardiner jag håller på att sy, efetrsom jag ska hänga dom innuti fösntret så var det ju väldigt smart lösning du hadde med vajer! Undar bara om det hänger hyfsat stadigt när man "drar i gardinen"? Jätte fin blogg du har :)

2012-02-18 @ 14:09:53
Postat av: A!

Tack! Vad kul att du gillar bloggen.

Gardinerna håller sig bra, när man hissar upp och ner dem. Jag var orolig för att de skulle korva ihop sig när jag drar upp dem, men de rör sig förvånansvärt lite. Jag tyckte dock att det var lite tråkigt att de rörde sig lite i kanterna, så efter några månader sydde jg fast en "hissgardinspinne" i översta kanalen och nu håller de sig perfekt :)

Lycka till med dina gardiner!

2012-02-23 @ 12:11:30
URL: http://pysslande.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0