Virkad korg

Efter att vi bygde om garderoben i sovrummet, insåg vi att hallen i garderoben också behöver lite effektivare förvaring.
Speciellt saknade vi en bra lösning för vantar, mössor mm. Dessa har legat i hammarplastlådor, på en hylla så högt upp att jag knappt når upp.

En gammal hög och smal hylla visade sig passa perfekt i storlek. Vad som fattades var korgar i lagom storlek att han alla vantar, mössor och halsdukar i.

Denna korg är den första av 3 som skall göras till hyllan. De mäter 30*30cm i bottnen, så det tar lite tid att göra.

Jag har virkat en fyrkant till önskad storlek, genom att hela tiden öka 4m i 1m i varje hörn. När bottnen var lagom stor, slutade jag att öka, för att göra sidorna. Jag har virkat hela korgen i stolpar, genom båda maskbågarna och med dubbelt garn för att få en tjock och stadig korg. 
Kanten överst är bara nervikt och fastsydd när knapparna sates på.


Knapparna hittade jag i min mors fantastiksa knappgömma på vinden i stugan. Love it!


så småningom skall alla korgarna i hyllan vara hemmagjorda, men det tar sin lilla tis att få färdiga


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0