Silversmycken som nya

Igår tog jag tag i att rengöra mina silversmycken. Många av dem har jag inte använt på länge för att de blivit alldeles gråa och mörka.
Efter lite letandes på nätet hittade jag vad jag sökte - en beskrivning av hur man med enkla medel kan framkalla en reaktion som tar bort de mörka beläggningarna på silvret. Hushållskemi med andra ord :-D
Och det fungerar!
Vad som behövs är silverfolie, salt, ättika eller annan svag syra (ex citronsyra), kokande vatten.
Lägg folien i bottnen på ett kärl eller diskhon. Lägg ner smyckena, häll över salt, häll på kokande vatten och lite svag syra.
Jag använde mig av diskhon och ättika och redan innan jag hällde på ättikan, kunde jag lukta sulfit (som är föreningen som bildas och transporteras från silvret till folien) så antagligen fungerar det utan ättika med.
De flesta smyckena var rena innom en halvtimme, resten lät jag ligga över natten, och simsalabim, så var de fina och rena igen.




Kommentarer
Postat av: Sös

Jepp - det funkar även utan syra. Testat i hemmatestlabbet!

2011-12-27 @ 10:04:01
URL: http://nal-o-trad.blogspot.com/
Postat av: A!

Fantastiskt! Då behöver det inte lukta ättika i hela köket nästa gång jag vill ha rena smycken.

2011-12-29 @ 19:07:45
URL: http://pysslande.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0