Stickad mössa

Har stickat denna mössan till min sambo.


Foto: eget

Mönstret är mitt eget och jättesimpelt:

Jag började med att lägga upp 128 maskor fördelat på 4 pinnar (32 maskor per sticka), och stickade ribstickning med 2 rätor och 2 avigmaskor vardera.
Så stickade jag tills jag tyckte att mössan hade en passande längd. Jag valde att sticka 20cm långt, då jag ville göra mössan lite längre.
Därefter har jag tagit in enligt följande:
Intag i vart annat par avigmaskor i ett helt varv. Därefter stickas 2 varv utan några intagningar.
Intag i de andra paren avigmaskor i ett helt varv , och därefter stickas 2 varv utan intagningar.
Intag i vart annat par rätmaskor i ett helt varv, 2 varv stickas utan intag, och slutligen intag i andra paren rätmaskor i ett helt varv.
Härefter har jag stickat 2 maskor och sedan stickat 2 maskor ihop ett helt varv och sedan stickat 2 varv utan intagningar, och fortsatt så tills det bara var ett fåtal maskor kvar, och avslutat sticknigen.

Mössan kan justeras efter huvudstorlek genom att lägga upp fler eller färre maskor från början. Det kan tilläggas att denna ribstickningen töjer sig ganska så mycket, så mössan bör inte sitta allt för löst på från början.
Hela mössan är stickad på strumpstickor, då jag tycker det är det lättaste.

Tyvärr blev mössan lite för stor, men med ett 5mm brett gummiband i kanten, blev den tillslut bra.

Nu hoppas jag att min sambo ska slippa frysa om öronen resten av vintern :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0