Mönster på tumvantar

Jag skrev för ett tag sen om vantar jag stickat. Här kommer mönstret på dem, i liten damstorlek.

 

Höger vante:

Lägg upp 36 m på dubbla strumpstickor storlek 3,5. Fördela maskorna på 4 stickor, 9m på varje sticka.

Sticka 8 cm ribbstickning *1rm, 1 am*, upprepa *...*

Byt stickor till storlek 4,5 och börja sticka slätstickning.

När den slätstickade biten är 5cm lång, stickas det in en tråd med avvikande färg i början på nästa varv över de första 7m, för tummen.

Fortsätt slätstickningen.

När den slätstickade biten är 13 cm lång börjar intagningen.

På början av sticka 1 och 3 stickas enligt följande: 1rm, lyft över 1m, 1rm, drag över den lyfta maskan, så att det blir 1m mindre på stickan, slätstickning av resterande maskor.

På sticka 2 och 4 stickas enligt följande: sticka slätstickning tills det finns 3m kvar på stickan, sticka sedan 2rm ihop, 1rm.

Detta upprepas på vart annat varv tills det endast finns 8m kvar. Klipp av tråden och drag den igenom de resterande maskorna och fäst.

 

Tumme:

Drag ut tråden och fördela maskorna på 3 stickor.

Sticka 5cm slätstickning.

Sticka sedan ihop maskorna 2 och 2 varvet ut. Sticka 1 varv slätstickning och på nästa varv stickas maskorna ihop 2 och 2 igen varvet runt.

Klipp av garnet och drag tråden genom de resterande maskorna. Fäst tråden.


Vänster vante:

Stickas som höger vante fast tvärt om. Tummen stickas alltså på de 7 sista maskorna på sticka 2.

 


 


Kommentarer
Postat av: Monkan

Jag är ganska så nybliven stickare och det är ju helt sjukt vilken drog det är :) Jag hinner knappt börja på en grej förrän jag börjar tänka på vad jag ska göra sen, och sen, och... Fast det är bara på väg till och ev från jobbet som jag stickar så det går inte undan direkt. Än så länge har jag bara gjort en halsduk och några mössor men sen ska det bli vantar, men jag bävar för det där med tummarna… Fast jag har gjort det en gång för länge länge sen, nån gång när jag gick i skolan. Men här hittade jag ju ett jättefiffigt tips på hur man fixar tummen, verkar mycket smidigare än i den beskrivning som jag läst innan.



Jag hittade hit från Mönsterarkivet, vilket superfiffigt tips om stövelstöden! Och de kan ju bli hur snygga som helst :)

2010-12-02 @ 23:45:18
URL: http://pysslaosyssla.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0